maandag, juni 07, 2004

Rondje polder EHLE

Zo het is weer tijd voor een rondje vliegen. Ik neem vandaag een collega mee voor een rondje polder. We hebben om 16:00 uur in Amstelveen afgesproken om gezamelijk op weg te gaan naar EHLE.

We hebben vandaag de PH-VFC, een PA28, tot onze beschikking. Gelukkig heeft de Duty Pilot de kist al op het platform geparkeerd, hoeven we tenminste niet de kist nog uit de hangar te halen wat niet fijn is met 32 graden buiten. Na het uitvoeren van de pre-checks kunnen we in de kist klimmen. Er moet nog even getankt worden, blijkt dat het draadje wat we moeten aankoppelen voor de statische electra te kort te zijn. Das fijn.... gelukkig hangt er een stukje verder nog een langere aansluiting.

Na het tanken bespreken we nog even de voorgenomen, niet in koersen uitgezette, route. Tijd om ons aan te melden bij Lelystad tower en aan te geven wat we gaan doen. We krijgen rwy 23, logische met een rustig zuid westen windje. Na het uitvoeren van de run-up checks draaien we baan 23 op, "PH-VFC lining up rwy 23".


Baan 23 op EHLE Posted by Hello

Via een right turn out verlaten we het circuit om de Ijsselmeer kustlijn op te pikken. We stijgen naar 1300 voet aangezien we niet boven de 1500 voet mogen komen ivm de Schiphol TMA.

De bedoeling is om vanaf de brug met de A27 bij huizen richting baken TGE te gaan, vreemd genoeg pikt onze ADF het baken niet op. Het baken van Lelystad(LLS) wordt wel gesignaleerd dus dat is vreemd. Aangezien het niet heel helder weer is en ik geen koersen heb uitgezet gaan we maar niet richting EHTG.

Mijn collega heeft inmiddels de knuppel overgenomen en ik krijg flashbacks van mijn begin tijd lessen. Moeite om het vliegtuig op hoogte te houden en het uitvoeren van te grote correcties. Leuk om eens mee te maken. Bij een beetje turbulentie vindt hij het wel mooi en vertrouwd mij de knuppel weer toe.

We vliegen verder over de randmeren en Sixflags alwaar ik mijn collega nog even 2G laat voelen door een 60 graden helling bocht te draaien. Tijd geleden voor het laatst gedaan, rustig indraaien en bij 45 graden tikje gas erbij en goed de horizon tov de neus in de gaten houden om zodiende hoogte vast te houden. Hierna gaan we richting het verplichte meldingspunt Sierra.

Op EHLE maak ik nog 2 touch and go's om met een Full Stop landing te eindigen. We parkeren de kist in de hangar en ik kan weer 1:10 minuten in het logboek bijschrijven. Leuk kort vluchtje om de skills even bij te houden. Moet ook gebeuren.


Onderweg Posted by Hello


Geen opmerkingen: