donderdag, september 09, 2004

Prof Check/training vlucht

Zo, gisteravond weer eens voor een brevet verlening van twee jaar gezorgd. Eens per twee jaar moet ik een zgn trainingsvlucht uitvoeren om mijn brevet te kunnen verlengen. Aangezien dit de eerste keer was dat ik zo'n vlucht moest uitvoeren was het dus niet bekend wat me te wachten stond.

Het bleek allemaal erg mee te vallen. Het weer was super dus mogelijkheden zat voor de instructeur om wat leuke dingen te doen. We begonnen met een short-field take-off. Dat betekent bijna full-flaps, gas geven, rem erop houden tot toerental goed hoog is, dan remmen los en bij de 50 knopen het toestel van de baan trekken en daarna direct het neusje drukken om de snelheid op te laten lopen voordat je hem weer in de klim stand zet.

Ik kon vervolgens doorklimmen naar 3500 voet waar ik eerst een steile bocht (45 graden) over links mocht uitvoeren. Gaf geen probleem. Daarna werd mijn Gyro kompas afgedekt en of ik vervolgens weer een steile bocht van 360 graden wilde maken. Punt in de verte uitzoeken dus en ervoor zorgen dat je bij het uitrollen op hetzelfde punt terecht komt. Ook dit ging goed aangezien ik dit al zelf had bedacht. Hierna mocht ik een steile bocht over rechts uitvoeren. En dit alles dus zonder hoogte veranderingen.

Na dit alles werd ik verzocht een minuut lang op hoogte te blijven vliegen waarbij mijn hoogtemeter werd afgedkt. Appeltje, eitje. Gewoon neusstand, kunstmatige horizon en stijg/daal snelheid meter in de gaten houden.

Oke, nu dan maar een paar overtrekken doen. Eerst de cleanstall. Dit houdt in gas dichttrekken, geen flaps selecteren en het toestel op hoogte houden totdat de neus naar beneden valt. Dan pas weer gas erop, CVV op koud zetten en de hoogte herstellen. Voordat je herstelt zit je al weer een paar honder voet lager.

Ik was hier de zgn APOS vergeten (reminder voor het checken van je Altitude, Position, Orientation en Sky-free). Niet onbelangrijk dus. Oke, dan de stall in naderingsconfiguratie. Dat betekent toerental op 1500 toeren en 2 standen flaps selecteren. Bij dit soort stalls moet je al herstellen op het moment dat de stall warning afgaat en mag je eigenlijk geen hoogte verliezen. Hier vergat ik de APOS niet en had verder geen dingen fout gedaan dus CHECK.

Hierna ook nog even een stall in landingsconfiguratie. Zelfde verhaal als hiervoor maar alleen dan met full flaps. Hoogte verlies schijnt onvermijdelijk te zijn.

Hierna kwam het leukste van de hele training. De instructeur zou het toestel in een bepaalde stand zetten en of ik hem er dan even uit wilde halen... Slik... Dat werd dus een duikvlucht waarna hij hem steil omhoog in een bocht zetten..... YOUR CONTROLS... mijn maag zat al tussen mijn kuiten en nu moest ik nog handelen ook.. Nou eerst maar eens die neus drukken om de snelheid weer terug te krijgen en hem dan maar weer uit de bocht halen... CHECK... dat was goed... Moest alleen eerst echt de snelheid terug krijgen en dan pas de bocht...

Goed, we konder terug naar Lelystad voor wat landing. Doe eerst maar een gewone landing..... Die ging goed. Hierna moest ik een flapless doellanding uitvoeren. Of ik hem even op de witte blokken die de markering zijn voor de IFR vluchten wilde neerzetten... op final begon hij een heel verhaal over die blokken wat me behoorlijk afleiden.... Ik gaf hem aan dat ik even bezig was te landen en dat we zo verder konden praten.... PUNTEN..... dat wilde hij even horen... prioriteiten stellen en daarnaar handelen. Ben je met iets lastigs bezig, even geen ge-ouwehoer tegen je. Ik dreigde over de blokken te zeilen dus dan maar met een wat ferme landing OP de blokken zetten. Dat was de opdracht, niet een nette landing voorbij de blokken.

We hadden het erop zitten en hij vond het goed gaan. Toch niet onaardig om zo weer eens een les te hebben. Kan je weer even nagaan of je zelfbeeld klopt.

Wanneer de volgende vlucht gaat plaats vinden weten we nog niet. Eerst woensdag maar eens met het gezin op vakantie naar Mallorca.








3 opmerkingen:

Anoniem zei

hallo wanneer ga je weer eens vliegen??

Anoniem zei

't is wel een beetje stil op dit log. Vlieg je niet (meer) of ben je gewoon gestopt met bloggen?

Anoniem zei

waarom niet:)